måndag 28 februari 2011

Lite måndagsfilosofi såhär i upprorstider

Det är obehagligt att världen är så beroende av materiella ting.

Det obehagligt att det finns så mycket ondska i världen. Det är ju egentligen inte bra någonstans, det är inte demokrati, det finns bara massa maktgalna härskare som trycker mer sin befolkning. Hur blev det så? Det som händer i arabvärlden just nu är viktigt. Folk börjar protestera mot förtryckarregimer och odemokratiska styren. Men hur har det kunnat få vara så här? Vad är det som gör att vissa människor vill bete sig så illa mot andra?

Varför har människan så svårt att ta hand om sig själv och om varandra?

Det är svårt att vara människa, både i stort och smått. Det är svårt att hitta sin identitet, veta vem man är, vem man vill vara, att tycka om sig själv och inte alltid jämföra sig med andra.
Det är svårt att leva tillsammans i ett samhälle.

Jag tror att det är lättare att hitta sin identitet om man inte lever i ett "bra" samhälle. Har man demokrati och så börjar man skapa sig problem i materiella ting; Vad ska jag ha på mig? Hur ska jag se ut? Vad ska jag ha för telefon?
Sånt bekymrar man sig kanske inte lika mycket över i sämre fungerande länder.

Först kämpar man för rätten att uttrycka sin åsikter.

När man fått den kämpar man för att komma på vilka åsikter man egentligen vill utttrycka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar